Brinkkalan ulkoilmasarjassa 2024 japanilaista kauhua // Japanese horror at the Brinkkala open air cinema
Japanilaisen kauhuelokuvan sarja keskiviikkoina 21.8., 28.8. ja 4.9. Brinkkalan pihassa. // Japanese horror movies on Wednesdays 21 and 28 August and 4 September at Brinkkala courtyard.
Turun elokuvakerhon ja Kirjakahvilan loppukesän ulkoilmanäytösten teemana on tänä vuonna japanilainen kauhu. Sarjan aloittaa yhteistyössä kanssa näytettävä postapokalyptinen body horror -scifianimaatio “Junk Head”. Ei pääsymaksua, ikärajat elokuvakohtaisia. Elokuvat katsotaan alkuperäisellä japanilaisella ääniraidalla, englanniksi tekstitettyinä. Brinkkalan pihan portit avautuvat klo 21 taustamusiikin johdatellessa illan tunnelmiin. Elokuva pyörähtää käyntiin pimeän laskeuduttua.
The theme of the Brinkkala open air summer cinema for this year is Japanese horror. The first screening, a post-apocalyptic body horror animation “Junk Head”, opens both the open air summer cinema and this year’s . Free admission, film-specific age restrictions. The films are screened with English subtitles. The Brinkkala gates open at 9 p.m. as background music sets the mood for the night. The screening starts when darkness comes.
Elokuvat // The movies
Fb: https://www.facebook.com/events/1050044323489710/1050044330156376
21.8. Junk Head // ジャンク·ヘッド // Janku heddo
Takehide Hori | Japan 2017/2021 | K12 | 101 min | blu-ray | language: Japanese audio with English subtitles
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=9_LsDrBfD4A
TAFF: https://www.facebook.com/events/1419434688690989
Postapokalyptinen ja dystooppinen stop motion -nukkeanimaatio “Junk Head” käynnistää samalla sekä Brinkkalan ulkoilmasarjan että kansainvälisen Turku Animated Film Festivalin. Kaukaiseen ja synkkään tulevaisuuteen sijoittuvassa bodyhorror-elokuvassa lisääntymiskykynsä menettänyt ihmiskunta lähettää tiedustelijan maanalaisiin tunneleihin ja raunioihin, joissa elelee määritelmiä kaihtavia, keinotekoisesti aikoinaan luotuja robotti- ja mutanttiklaaneja. Tiedustelijan tehtävänä on selvittää maanalaisten olentojen lisääntymisen salaisuus. Seitsemän vuotta tekeillä olleesta elokuvasta tuli heti indiehitti. Vuonna 2017 sen ensimmäinen pitkä versio voitti parhaan animaatioelokuvan palkinnon Montrealin Fantasia Film Festivalissa ja ohjaaja Hori voitti parhaan uuden aallon elokuvan ohjaajapalkinnon Austinin Fantastic Festeillä. Ulkoilmasarjassa katsottava uudelleen editoitu versio voitti julkaisuvuonnaan 2021 Strasbourgin European Fantastic Film Festivalin animaatiosarjan Kultainen haikara -palkinnon.
Our first screening, a post-apocalyptic stop motion puppet animation “Junk Head”, opens both the Brinkkala open air summer cinema and this year’s Turku Animated Film Festival. A wild vision of dystopian collapse and mutant body horror, the story is set in a distant future world where humans have received longevity but lost their fertility and are nearly extinct by population decline. The protagonist enters an underground world where artificially created species live. His mission is to research for their secrets of reproductivity. Seven years in the making, the film became an instant indie hit when released in Japan. In 2017, the first feature length version of the film won the best animated feature award at the Fantasia Film Festival in Montreal and Takehide Hori won the best director of a new wave feature at the Fantastic Fest in Austin. The re-edited 2021 final cut version screened at our open air cinema won the Golden Stork in the international animated film competition of the Strasbourg European Fantastic Film Festival.
28.8. Ring // リング // Ringu
Hideo Nakata | Japan 1998 | K15 | 95 min | blu-ray | language: Japanese audio with English subtitles
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=B9slkU65r_I
Teinien keskuudessa leviää huhu videokasetista, jonka nähneet kuolevat viikon kuluttua katsomisesta. Elokuva seuraa toimittajaa, joka tutkii huhua kirotusta videokasetista. Hän pääsee arvoituksen jäljille saatuaan selville, että yksi videokasetin uhreista on hänen oma sukulaisensa. Kōji Suzukin vuonna 1991 julkaistuun romaaniin perustuva moderni kauhuklassikko rikkoi julkaisuvuonnaan kauhuelokuvien kaikkien aikojen katsojaennätykset kotimaassaan Japanissa. Siinä missä 1980- ja 1990-luvuilla Hollywood-kauhua oli pitkälti dominoinut shokkitekniikoihin ja graafiseen väkivaltaan pohjaava slasher-alagenre, vuosituhanteen vaihteen paikkeilla valmistunut “Ring” elvytti osaltaan lajityyppiä lähestymällä kauhua hillitymmin ja jättämällä enemmän katsojan mielikuvituksen varaan. Sen suosion myötä kansainvälinen kiinnostus japanilaista elokuvaa ja etenkin kauhuelokuvaa kohtaan kasvoi, ja lännessä lanseerattiin termi “J-kauhu”. Alettiin puhua aasialaisen kauhun uudesta aallosta, johon luettiin mm. “Ringin” vanavedessä vuonna 2002 julkaistut japanilaiselokuvat “Ju-on: the Grudge” (ohj. Takashi Shimizu) ja “Dark Water” (ohj. Hideo Nakata). Elokuvista tehtiin pian myös Hollywood-versiot, jotka menestyivät hyvin nekin.
A supernatural psychological horror film based on the 1991 novel by Kōji Suzuki follows a reporter who investigates the mystery behind a supposedly cursed video tape; according to a rumour spreading among teenagers, whoever watches the tape dies seven days later. Upon release in Japan, “Ring” became the highest-grossing horror film of all time in the country. Whereas the gory and graphically violent slasher sub-genre had largely dominated Hollywood horror throughout the 1980s and 1990s, the 1998 “Ring” helped to reinvigorate the genre with a more restrained approach. It became an international hit and generated global interest in Japanese cinema – horror in particular – leading to the coining of the term J-Horror in the West. The success of “Ring” gave rise to other popular J-Horror movies, such as “Ju-on: the Grudge” by Takashi Shimizu and “Dark Water” by Hideo Nakata, both released in 2002. “Ring” got a very succesful Hollywood remake in 2002 as well, and soon the other major “New Wave of Asian Horror” flicks followed suit.
4.9. Woman in the Dunes // 砂の女 // Suna no onna
Hiroshi Teshigahara | Japan 1964 | K12 | 123 min | 16 mm film | language: Japanese audio with English subtitles
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=S9xlqmyqftU
Japanilaista uutta aaltoa edustavassa avantgardistisessa psykologisessa trillerissä tokiolainen hyönteisharrastaja matkustaa kaukaisille hiekkadyyneille etsimään harvinaista kuoriaislajia. Kun hän myöhästyy viimeisestä bussista, läheisen kalastajakylän asukit tarjoavat hänelle yösijan hiekkakuopassa, jonka pohjalla sijaitsevassa mökissä asuu nuori leski. Aamulla hyönteisharrastaja huomaa, että maan pinnalle vievät köysitikkaat on vedetty pois ja hän on ansassa kuopan pohjalla, pakotettuna kaivamaan hiekkaa kyläläisten vankina. Eksistentialistinen kertomus ihmiselämän mielekkyydestä ja mielettömyydestä voitti julkaisuvuonnaan Cannesin elokuvajuhlien tuomariston erityispalkinnon. Aikaansa edellä ollut arthouse-klassikko oli myös yksi neuvosto-ohjaaja Andrei Tarkovskin lempielokuvista. Elokuva perustuu Kōbō Aben vuonna 1962 japaniksi ja 1964 englanniksi julkaistuun samannimiseen romaaniin (julkaistu suomeksi vuonna 1967 nimellä “Hiekkaa”).
In this avant-garde psychological thriller and a Japanese New Wave classic, an amateur entomologist from Tokyo travels to distant sand dunes to study beetles. When he misses the last bus, the residents of a nearby fishing village offer him a place to sleep at the bottom of a sand dune, in a young widow’s hut. In the morning, the entomologist finds out that the rope ladder he initially climbed down has been taken away and he is trapped, forced to dig sand as a captive of the villagers. The disturbing, bizarre and heavily existential story won a Special Jury Prize at the 1964 Cannes Film Festival. The Soviet filmmaker Andrei Tarkovsky listed “Woman in the Dunes” as one of his all-time favourites. The movie is based on the 1962 novel by Kōbō Abe, published in English in 1964.